Har dere en personvernerklæring?
Ja, det har vi, og denne må du godkjenne når du registrerer deg hos oss. Gjorde du det ikke da du registrerte deg som mailmottaker på vår nettside vil du bli spurt om det hver gang du logger deg inn på nettsiden vår inntil du har gjort det. Å godkjenne personvernerklæringen gjør du enkelt når du logger deg inn på Min side med ditt personlige brukernavn og passord.
Vår personvernerklæring:
Etter nye regler må Enestående familier ha ditt samtykke for å kunne lagre personopplysninger. Vi er glade for de rettighetene de nye reglene gir deg som forbruker, og ønsker å behandle informasjonen du måtte gi oss på en god måte.
Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Vi lagrer navn og kontaktinformasjon du selv gir oss. Vi lagrer kun fornavn, fødselsår og kjønn på barn. Vi lagrer også hvilke aktiviteter du har meldt deg og dine på.
Vi forsøker å fordele plasser til våre aktiviteter rettferdig. For å få til det trenger vi å ha oversikt over dine påmeldinger slik at ikke de samme familiene får være med hver gang. Tekster du selv legger inn i frie beskjedfelt ved påmelding slettes automatisk 30 dager etter gjennomført aktivitet. Det betyr at du selv må oppgi hver gang du melder deg på en aktivitet om du har særskilte behov vi må hensynta. (Eksempelvis allergier, behov for skyss etc.) Fordi vi er nøye med å slette slike sensitive data raskt etter gjennomført aktivitet kan du IKKE forutsette at vi har merket oss ulike personlige behov neste gang du melder din interesse for å delta på en aktivitet. Vi deler aldri informasjonen vi får fra deg med andre.
Du kan med et tastetrykk i bunnen av invitasjoner du mottar fra oss be om å bli slettet fra våre e-postlister. Dersom du også ønsker å deaktivere / slette din brukerprofil helt kan du enkelt gjøre det ved å logge inn på «Min side». Dersom du IKKE har deltatt på aktiviteter vil du bli slettet umiddelbart fra våre digitale systemer når du ber om det på «Min side».
Har du vært deltaker på aktiviteter er vi imidlertid nødt til å beholde dataene dine en stund til, selv om du har gitt oss beskjed om at du ønsker å bli slettet. Vi må nemlig kunne dokumentere til offentlige myndigheter at midlene vi har fått bevilget er brukt til faktiske mennesker i tråd med forutsetningene det statlige regelverket setter. Dine data flyttes i slike tilfelle til en passiv database over ikke-kontaktbare brukere. Slike data slettes automatisk 3 år etter din siste deltakelse, slik at vi er sikre på at myndighetene kan få den informasjonen de ber om ved eventuell kontroll av vår virksomhet. Deltakerlister er også en del av underdokumentasjonen i våre regnskap for enkeltaktiviteter. Slike regnskapsdata er regnskapskontoret vårt etter regnskapsloven pålagt å arkivere i 5 år.
I forbindelse med vårt arbeid sender vi av og til ut spørreundersøkelser til dere som har registrert dere og / eller har deltatt på en aktivitet. I invitasjonen til slike undersøkelser vil du alltid få informasjon om hvem som eventuelt vil få tilgang til din besvarelse. Innkomne data fra spørreundersøkelser slettes 18 måneder etter at besvarelsene er mottatt hos oss. (Vi bruker de innkomne svarene i årlige evalueringer av tilbudet og beholder derfor dataene til vår interne evaluering er gjennomført hvert år).
Dersom du av hensyn til egen og barns sikkerhet har behov for å ha en «hemmelig / fiktiv» brukerprofil så kontakt oss. Vi hjelper deg gjerne så også du og dine kan være med på aktiviteter i Enestående familier.
IOGT i Norge har utarbeidet en omfattende personvernerklæring som gir mer detaljert informasjon om hvordan organisasjonen oppbevarer data. Enestående familiers personvernerklæring er underlagt denne.