Hvorfor mottar jeg aldri epost fra dere?

Når du registrerer deg hos oss lover vi deg at vi skal sende deg epost hvis det skjer noe spennende i nærheten av der du bor, men noen opplever at de sjelden eller aldri hører fra oss. Dette kan ha flere årsaker. Noen av dem er det bare du selv som kan gjøre noe med:

  • Du har registrert deg med en epostadresse som du ikke lengre benytter. Gå inn på Min Side og registrer hvilken adresse du vil motta epost fra oss på.
  • Gruppa der du bor kan ha lav eller ingen aktivitet for tiden. Du hører fra oss om vi kommer igang igjen. Ta gjerne kontakt med gruppas ledere for å finne ut hva som er situasjonen.
  • Du bor et sted i landet der vi ikke har lokalt arbeid og har registrert deg i kategorien "Finnes ingen gruppe her jeg bor". Har du registrert deg bare på den lista vil du ikke høre fra oss andre ganger enn når vi sender ut epost til alle i hele landet eller når vi starter opp en gruppe i nærheten av deg. Det kan dessverre ta tid, men gi ikke opp.
  • Det kan hende systemet vårt ikke har fanget opp at du faktisk vil motta invitasjoner. Det må du nemlig selv aktivt be om å få. Du sjekker og redigerer selv på "Min side" hvilke grupper du ønsker å motta invitasjoner fra.
  • Den vanligste årsaken til at man opplever å ikke motta epostinvitasjoner er at slik post har en lei tendens til å havne i en mappe på maskinen din som kalles søppelpost / spamfiler / uønsket / reklame e.l.. Dette er en automatisk sorteringsfunksjon de fleste epostprogrammer har for å forhindre at du mottar uønskede masseutsendelser. Epost fra oss er ofte sendt til mange mennesker, og maskinen din kan lett oppfatte at denne er like uønsket som åpenbart plagsom post. Når eposten vår havner i en søppelpostmappe vil du ofte ikke se i innboksen din at du har fått den. For at dette ikke skal ramme deg må du gå inn i den mappa som brukes til slikt på maskinen din, merke epost fra oss og gi maskinen din beskjed om at du for framtiden ønsker at epost fra oss blir behandlet som post du ønsker å motta. Husk alltid å lagre adresser til avsendere du ønsker å motta e-post fra, så unngår du at de havner i spamfilteret. Alle våre lokale grupper har hver sin unike epostadresse som benyttes. Det kan altså hende du må lagre flere adresser. Her får du noen tips til hvordan dette kan gjøres (husk at epostprogram stadig endres, så det kan hende man lagrer avsenderadresser på andre måter enn dette i akkurat ditt epostprogram):

    Outlook

    Hold musepekeren over e-postadressen du vil lagre, høyreklikk og klikk  Avsender og ”legg til i Outlook kontakter” eller "legg til i personer." Fyll eventuelt inn informasjon om kontakten og trykk deretter ”Lagre og lukk”.

    Gmail

    Hold musepekeren over e-postadressen du vil lagre, klikk på mer og ”legg til i kontakter”. Fyll eventuelt inn informasjon om kontakten. Oppdateringer om kontakten lagres automatisk.

    Hotmail

    Når du er inne i mailen, se til høyre for e-postadressen. Der finner du ”Legg til kontakt”. Klikk på denne eventuelt inn i ”rediger kontakten” for å legge til mer informasjon om kontakten.

    Online

    Når du er inne i mailen, se til høyre for e-postadressen. Klikk på legg til i adressebok, Du får opp en”Legg til ny kontakt” dialogboks hvor du kan lagre informasjon om kontakten. Lagre og lukk.

    Yahoo

    Klikk på + ved siden av den e-postadressen du vil lagre. Da får opp en dialogboks hvor du kan legge til og redigere informasjon om kontakten. Klikk lagre og deretter bruk.